Friday, May 6, 2011

TINGKAT KEUPAYAAN OTAK


     Betapa kuat sekalipun otak berfungsi, sesekali kita tetap lupa sedangkan otak juga perlukan ‘penyelenggaraan’. Bukan pembedahan atau melakukan sesuatu yang berbahaya kerana kajian mendapati otak mampu dipertingkatkan keupayaannya hanya menerusi beberapa langkah mudah.

     Berikut beberapa kaedah yang boleh diamalkan untuk membantu meningkatkan fungsi otak;

Makan badam
     Badam dipercayai boleh meningkatkan ingatan.Kombinasi minyak badam dan susu yang diambil sebelum atau selepas tidur dikatakan boleh menguatkan kuasa ingatan.Susu badam boleh disediakan dengan menghancurkan badam tanpa lapisan luarnya dan ditambah air dan gula.

Minum jus epal
Kajian Universiti Massachusetts Lowell,Amerika syarikat menunjukkan jus epal meningkatkan pengeluaran pemancar system saraf yang penting, acetylcholine di dalam otak sekaligus meningkatkan kuasa ingatan.

Tidur dengan baik
Kajian mendapati ingatan jangka masa panjang diperkuatkan apabila seseorang itu memperolehi tidur yang cukup.

Nikmat aktiviti mudah dan digemari
     Tekanan boleh mengeringkan kekuatan otak.Amalkan aktiviti mudah yang digemari setiap hari untuk menyingkirkan tekanan daripada fikiran.
     Sesetengah daripada aktiviti mudah ini bukan saja baik untuk otak malah tubuh dan jiwa seperti mendengar musik yang digemari, bermain dengan anak2 dan melahirkan penghargaan kepada orang lain.
     Selain itu, berlari beberapa kilometer setiap hari,mengayuh basikal atau berenang juga elok diamalkan.

Senaman minda
     Senaman fizikal memang penting untuk membina tubuh yang kuat, namun senaman mental juga sangat diperlukan. Sedar atau tidak,kanak2 mempunyai kekuatan otak yang jauh lebih tinggi berbanding golongan dewasa. Si kecil sentiasa bermain dengan fikirannya.Fikiran sedemikian menunjukkan kekuatan ingatan yang baik
     Untuk membuatkan fikiran aktif,ada beberapa perkara yang boleh dilakukan seperti bermain silang kata, berinteraksi atau melakukan kerja sukarela. Selain itu,mulakan hobi seperti menulis blog,membaca ,melukis atau mempelajari kemahiran baru.

Mengurangkan pengambilan gula
     Gula bukanlah makanan,ia sejenis karbohidrat yang memberikan tenaga khayalan. Pengambilan gula yang berlebihan boleh mengakibatkan gejala kebimbangan yang keterlaluan.
     Gula yang berlebihan juga boleh menyebabkan rasa takut apabila berada di tempat sempit,hilang ingatan dan masalan saraf lain.Jika boleh nikmati makanan tanpa perlu menambah gula.

Khasiat gandum penuh
     Gandum penuh mengandungi lecithin. Bahan ini membantu untuk mengurangkan masalah pengerasan saluran darah yang lazimnya merosakkan fungsi otak.

Makan hidangan ringan pada waktu malam
     Hidangan berat boleh menyebabkan seseorang itu sukar tidur dan tekanan emosi sewaktu tidur.Elok menikmati hidangan berat pada waktu siang ketika tubuh banyak melakukan pergerakkan,sekali gus memanfaatkan pengambilan yang banyak itu.
     Pada waktu malam, nikmati hidangan ringan berserta buah-buahan untuk memudahkan tidur.Tidur yang baik boleh menguatkan otak.

Berimaginasi
     Orang yunani cukup mahir dari segi prinsip imaginasi dan kaitannya untuk mengingati apa saja. Teknik berkenaan memerlukan seseorang itu mencipta imaginasi jelas dan berwarna-warni yang boleh dikaitkan dengan objek yang diketahui.
     Jika proses imaginasi itu turut disertai deria sentuh,rasa,bau,dengar dan melihat, seseorang itu boleh mengingatinya dengan baik.

Kelebihan vitamin B kompleks
     Vitamin B kompleks menguatkan ingatan,justeru itu nikmatilah makanan termasuk sayur-sayuran yang mempunyai kandungan vitamin B kompleks yang tinggi.


2 comments:

Syafiq Mokhtar said...

bila dipikir balik otak adalah antara salah satu nikmat ALlah yg paling banyak bekerja saat kita bukak mata.. thanks info abe azlan matt :)

azlanmatt said...

TheSyafiq Mokhtar ..samo2 la wehh n timo kasih jgk krn sudi baca n3 nih.. smoga dpt brkongsi brsama2

acu cuba try klik jap