Tuesday, May 17, 2011

Jangan Bimbang


     Di dalam sebuah keretapi, duduk  4 orang lelaki di tempat duduk yang sama. Seorang rakyat  Malaysia, sorang rakyat Amerika, sorang rakyat Cuba dan sorang lagi rakyat Bangladesh.

     Sedang keempat-empat mereka rancak berborak, tiba-tiba lelaki Amerika itu mengeluarkan wang seratus dolar, membakar lalu membuangnya ke luar tingkap. Terkejutlah teman-temannya yang lain melihat keadaan itu.

 “Mengapa awak buat begitu?” Tanya mereka yang lain.
“Jangan bimbang,  saya ada banyak wang dolar Amerika di negara saya” Dengan bangga lelaki Amerika itu menjawab.

     Kemudian, lelaki Cuba pula mengeluarkan sebatang curut yang mahal harganya. Lalu dia menyalakan curut itu. Namun, baru tiga kali hisap, dia terus membuang curut itu melalui tingkap.

“Jangan bimbang, saya ada banyak lagi curut di negara saya” jawab lelaki Cuba itu dengan  sombongnya.

     Tiba-tiba lelaki Malaysia terus menarik lelaki Bangladesh yang duduk di sebelahnya lalu mencampakkan ke luar tingkap. Terkejut beruk lelaki Amerika dan Cuba melihat keadaan itu.

“Jangan bimbang, saya ada banyak lagi warga Bangladesh di negara saya,”jawabnya selamba sebelum teman-teman itu bertanya.

3 comments:

Anonymous said...

akekekee...

azlanmatt said...

azmie..heheheh.... ado lg... tunggguuu

검색신의 said...

wahuwahaha..rilek coOl selamber bro...

acu cuba try klik jap