Sunday, May 8, 2011

KASIH IBU TIDAK TERNILAI


     Kasih sayang dan pengorbanan seorang ibu tiada ternilai harganya.Usaha membesarkan anak daripada tapak kakinya sebesar dua jari hingga anak menginjak dewasa tidak terbalas jasanya. Alangkah bertuahnya si ibu apabila anak yang berjaya tidak pernah meminggirkan ibunya.
     Lebih bertuah lagi, jika si anak itu bukan saja menjadi anak yang berjasa kepada orang tua bahkan kepada bangsa dan negara.
     Pakar motivasi, Datuk Fadzilah kamsah, menurutnya sifat utama yang dibekal oleh Allah kepada mana2  ibu adalah kasih sayang  yang tinggi. Pakar motivasi ini mengakui kasih sayang itulah membuatkan wanita itu menjadi seorang ibu yang baik.
Menurutnya ,daripada sifat kasih sayang ini bercambah sifat lain yang menyerlahkan lagi sifat keibuan sejati kepada dirinya. Berdasarkan pemerhatian dan pengalaman, beliau menyatakan ciri berikut yang lazimnya ada pada ibu yang memiliki sifat keibuan.

Kasih sayangnya menyerlah
     Ibu yang sejati di dalam Islam akan memberi kasih sayang bukan saja dlm bentuk belaian dan kemanjaan tapi didikan. Disamping keperluan fizikal anaknya dipenuhi, keperluan rohani turut diisi.
     Kerana tingginya kasih sayang  ibu ini,dia mengharapkan kejayaan yang berkekalan buat anaknya.Justeru, anak itu dididik dan dibentuk peribadinya mengikut kehendak Allah supaya terjamin masa depannya di dunia dan di akhirat.

Perihatin dan ambil berat
     Kadangkala bagi anak yang dewasa,ibu masih perihatin mengambil berat dan mengambil tahu mengenai anaknya.

Halus perasaan
     Ibu yang sejati dapat membaca pergolakkan jiwa anaknya hanya dengan melihat air muka dan tingkah laku si anak.Perasaan terhadap anaknya begitu halus,sejak kecil anak itu di bawah pengawasannya membuatkan ibu arif dengan ‘bahasa badan’ anaknya.

Suka beri nasihat
     Sifat seorang ibu sejati memang suka dan sentiasa memberi nasihat kepada anaknya. Oleh itu,dia selalu menjadi kauselor dan tempat rujuk anak-anaknya.
Sifat suka memberi nasihat ini didorong oleh keinginan melihat anaknya mendapat yang terbaik dalam hidup.

Sangat sabar dan berlapang dada
     Daripada wajah seorang ibu,sudah dapat dibaca sifat sabar dan lapang dadanya. Bukan dia tidak pernah marah tapi dia pandai dan mampu mengawal perasaan.
Seorang ibu tidak pernah menunjuk rasa tidak senang atau marah walaupun ada antara anak-anak pernah menyinggung perasaannya. Itu lah ibu sejati.

Lembut tapi tegas
     Wataknya boleh disesuaikan iaitu ada ketika dia berlembut dan pada ketika yang lain,dia perlu tegas dan tidak boleh memberi muka.Namun ketika tegas,sifat kelembutannya masih terjaga.Dia tegas bila membabitakan  soal disiplin,peraturan atau perintah Allah,tapi wataknya yang lembut tidak perlu pula bertukar keras dan kasar.

Suka meraikan
     Walaupun anak-anak besar dan masing2 berkeluarga,seorang ibu yang tinggi sifat keibuannya masih suka meraikan serta melayan keinginan anaknya.
     Apabila anak pulang bercuti misalnya,dia akan turun ke dapur menyediakan makanan kegemaraan si anak.Jika anak-anak ramai,dia akan memberi perhatian pada setiap anak.
     Dia mahu anak-anaknya selesa dan memenuhi keperluan mereka sehinggakan dia sering mendahulukan keperluan serta keinginan anak-anak daripada dirinya sendiri.
Malah ,dia sanggup mengorbankan keinginannya semata-mata untuk memberi yang terbaik kepada anak-anaknya.

Tiada pilih kasih
     Tiada di kalangan anak-anak yang berasa dirinya kurang disayangi.Selain anak-anak sendiri,  ,sifat menyamaratakan kasih sayang ini dapat dilihat pada layanannya kepada anak orang lain.
     Menerusi kekuatan sifat  keibuan ,seorang ibu dapat membentuk dan mencorak anak-anak di rumah, mencorak anak-anak didiknya di sekolah jika dia seorang guru atau membentuk ‘anak-anak’ di pejabat jika dia seorang ketua pejabat.
     Tiada satu formula ideal membentuk anak-anak cemerlang kerana setiap anak itu memiliki keistimewaannya tersendiri yang dianugerahkan Allah.


5 comments:

mcm ni lah said...

pas baca entry ni terus aku capai tepon nk call mak aku

Raja Syakirah Raja Omar said...

T___T

heeee
sudah follow anda
kalau sudi
meh melawat ke

http://kieraomar.blogspot.com/

=)

follow le kalau sudi =)

azlanmatt said...

mcm ni lah...anak yg soleh.. hargailah pengorbanan ibu...

azlanmatt said...

Raja Syakirah ..ok sy otw..

검색신의 said...

Syurgamu pada restu darinya..Ibu..mak..ummi..mummy dan ape sajer kerna dia yang melahirkan kita tiada terbalas untuk membalasnya..chewah macam-macam lah bro..hehe.

acu cuba try klik jap