Thursday, July 28, 2011

Surah Alam Nasyrah- kuatkan ingatan,murah rezki


     Surah Alam Nasyrah adalah surah yang ke 94, terdiri dari 8 ayat. Nama Alam Nasyrah diambil  dari lafaz Alam Nasyrah yang terdapat pada ayat pertama surah ini, yang ertinya ;Bukankah Kami telah melapangkan?

     Kandungan isi dari surah ini adalah sebagai tasliyah atau penghibur kepada Nabi Muhammad SAW seperti penegasan Allah tentang nikmat-nikmatnNya yang telah diberikan kepada baginda dan pernyataan Allah bahawa disamping kesukaran pasti ada kemudahan. Sehingga baginda diperintahkan agar tetap melakukan amal-amal soleh dan bertawakal.

Khasiat surah ini antaranya:

1) Apabila dibaca 7 kali setiap solat fardu, nescaya Allah akan melapangkan jalan rezekinya.

2) Apabila ditulis (menulis dalam keadaan suci) lalu tulisan itu dilunturkan dengan air mawar dan diminumkan kepada orang yang  selalu susah, insyaAllah segala kesusahan akan hilang segera dan berganti dengan kesejahteraan dan kebahagiaan. Kalau dia bingung,maka bingungnya segera hilang.

3)  bila ditulis di piring lalu dilunturkan dengan air biasa, setelah itu air tadi diminumkan kepada orang yang sering lupa, insyaAllah dia akn menjadi orang yang kuat ingatannya dan cerdas

2 comments:

ucu keyna said...

salam..
1 perkongsian yg bermanfaat..
makaseh ye atas info ni :)
apepon,ucu dah follow cni ^^.

azlanmatt said...

ucu keyna....timo kasih byk2...

acu cuba try klik jap