Friday, May 20, 2011

LALANG-rawat sakit buah pinggang


walaupun lalang terbiar dan tidak terjaga namum
byk khasiatnya dlm segi perubatan

     Lalang selalunya dikaitkan dengan sikap malas tanpa disedari bahawa lalang  yang dikenali dengan nama saintifiknya sebagai  ‘imperata Cylin drica’ mempunyai peranan yang sangat penting dalam tubuh badan manusia apa lagi mereka yang mempunyai kaitan dengan penyakit buah pinggang.

     Penderita penyakit buah pinggang sering kali mengalami muka dan kaki sembab kerana keradangan ginjal dan kerap kali merasa keletihan yang amat sangat disebabkan kegagalan buah pinggang untuk berfungsi mengeluarkan  urin serta darah tidak dapat dicuci.

      Keadaan ini memaksa pesakit menggunakan mesin ‘hemodilisis’ yang akhirnya akan menjadikan buah pinggang kecut dan terus tidak berfungsi lantas pesakit bergantung 100 peratus kepada penggunaan mesin.

     Tumbuhan dari keluarga ‘gramineae’ ini telah dikenal pasti oleh para herbalis sebagai herba terbaik yang bertindak seperti mesin ‘hemodilisis’, ia bukan saja menolong mengeluarkan air kencing dan mencuci darah tetap juga menolong merawat buah pinggang tersebut.

     Meminum air rebusan akar lalang  di waktu pagi dengan dicampur sesudu madu lebah asli akan membantu memecahkan batu karang yang terbentuk di hempedu, buah pinggang, ulterus mahupun pada pundi kencing.

     Menurut kajian para herbalis terdapat 45 kandungan bahan kimia di dalam lalang  antaranya adalah potassium, calcium, colorogenic asid dan dapat pula menyembuhkan pelbagai penyakit seperti menurunkan suhu badan akibat demam panas, menurunkan tekanan darah tinggi, mencuci buah pinggang, menangani masalah saraf, batuk, demam kuning, menurunkan asid uric pada penderita sakit ghout dll lagi.

     Lalang mampu hidup subur di sebarang permukaan tanah kecuali kawasan yang berair, mempunyai daun hijau memanjang dan runcing di hujungnya serta mengeluarkan bunga yang putih berbulu halus. Ia mempunyai akar yang menjalar jernih berair.

     Bahagian paling mujarab digunakan  untuk tujuan perubatan adalah bahagian akarnya, biasanya ia direbus anggaran 100 gram bersamaan dengan tiga gelas air dan biarkan berbaki satu gelas sahaja.

     Sekiranya anda menderita batu karang minumlah rebusan akar lalang bersama dengan madu asli setiap pagi dan kemudiannya pada waktu tengah hari dan malam pula tanpa campuran madu.

     Untuk meredakan deman panas pula campurkan rebusan akar lalang  dengan gula batu sementara untuk batuk pula, akarnya dimasak bersama gula batu dan kemudiannya diminum bersama madu asli.


2 comments:

Unknown said...

x sangka lalang boleh jadi mesin haemodialisis

azlanmatt said...

Rozuan... betul tuh..lalang byk gunanyer...

acu cuba try klik jap