Thursday, August 4, 2011

10 perkara menarik tentang Terung


  1. Terung menngandungi khasiat protein, gula, kalsium, zat besi , fosforus, karotena, vitamin B1,B2, C,niasin dan alkaloid.
  2. Dengan memakan terung, Ia dapat mengurangkan demam panas, penyuburan darah dan menyusutkan bengkak-bengkak.
  3. Rasa manis terung terletak pada bahagian kulitnya. Pada bahagian itu terdapat pigmen glukosida yang melahirkan rasa manis.
  4. Pada tahun 1982, artikal dari sebuah jurnal perubatan, Tropcal Doctor melaporkan keberkesanan terung yang dapat mennyembuhkan sakit pada kaki seorang wanita Nigeria. Terung yang dikeringkan direbus dengan campuran air asam jawa dan direnehkan selama setengah jam. Airnya diminum dua gelas sehari,lenguh dan sakit kaki wanita itu hilang.
  5. Terung dapat meneutralkan darah yang mengandungi alkohol dan keracunan cendawan. Caranya ialah dengan merebus tampuk terung bersama dua cawan air, minum air rebusan (suam) itu.
  6. Terung juga dapat membantu mengurangkan kadar kolesterol dalam darah. Ini bermakna ia juga baik untuk menghalang lemak kolesterol yang menyelaputi jantung anda. Selain itu juga terung  boleh menghentikan perdarahan hidung dan ulser.
  7. Pengamal ubat herba India percaya mereka yang banyak makan terung dapat meningkatkan stamina seks.Vitamin folate yang terkandung dalam terung juga berguna bagi menyumbangkan tenaga dan kesihatan sewaktu hamil.
  8. Daun terung juga amat berguna bagi mereka yang mengalami luka terbakar, daunnya dilayurkan di atas api dan kemudiannya dituam pada tempat yang terbakar.
  9. Jika anda mengalami bengkak kaki dan tangan akibat cuaca yang sejuk, air rebusan buah dan daun terung boleh diminum dan dapat mengurangkan masalah tersebut.
  10. Terung juga dapat melegakan batuk. Ambil terung tua,buang bijinya, kemudian rebus dan campurkan dengan sedikit gula perang, airnya bolehlah diminum. 

2 comments:

tomatokering said...

ehh bgus ni.. mama sllu sakit kaki .. hee

azlanmatt said...

tomatokering :)insyaAllah... bleh lerr cuba...

acu cuba try klik jap