Saturday, August 6, 2011

Nilam.. herba beraroma


  1. Tumbuhan yang mempunyai aroma harum ini banyak digunakan sebagai bahan dalam kosmetik dan ditanam di kawasan yang beriklim tropika.
  2. Amat susah mengeluarkan bunga kecuali menggunakan kaedah in vitro. Ia boleh menghasilkan minyak sari yang banyak dan digunakan secara komersial. Indonesia merupakan pengeksport minyak nilam yang terbesar dan diusahakan secara ladang di Acheh dan Sumatera Utara.
  3. Daun yang lebih muda (pucuk muda) mempunyai kuantiti minyak yang lebih banyak. Minyak yang diperolehi dengan proses penyulingan daun dan ranting nilam.
  4. Pokoknya boleh mencapai ketinggian antara dua hingga tiga kaki. Batangnya berbulu dan daunnya tersusun dalam pasangan yang berlawanan serta berbentuk oval. Permukaan daun berwarna hijau kemerahan.
  5. Pokok ini dibiakkan melalui kaedah keratan batang. Batang yang hendak dibiakkan mestilah sudah cukup tua dan mempunyai daun sekurang- kurangnya tiga helai.
  6. Bahan kimia yang aktif terdapat dalam nilam seperti patchouli alcohol, patchouli campor, cadinene, benzaldehhyde,eugenol dan cinnamic aldehyde.
  7. Nilam berguna dalam  perubatan tradisional untuk merawat batuk dan asma.
  8. Jika direbus daunnya dan airnya diminum dapat menangani sakit kepala.
  9. Dijadikan sebagai penghalau kupu-kupu di beberapa Negara asia.

No comments:

acu cuba try klik jap