Saturday, August 20, 2011

10 Tanda Lelaki Pendera

(dr google) emosi yang bercelaru dan sejarah hidupnya yang pernah didera
menjadikan pendera melakukan apa saja demi kepuasan


1  Cemburu keterlaluan
Menjadi terlalu cemburu terhadap keluarga,rakan dan teman sekerja dan cuba untuk mengasingkan pasagannya. Melihat pasangan dan anak-anak sebagai harta benda,bukan sebagai manusia yang mempunyai hak terhadap diri sendiri. Suka menuduh pasangannya tanpa usul periksa serta kerap bertanya ke mana mereka pergi, bersama siapa dalam nada menuduh.

2   mengawal
Sangat memerlukan masa dan perhatian pasangan.Lelaki seperti ini mahu mengawal kewangan dan semua aktiviti pasangannya. Individu ini akan marah bila pasangannya tunjukkan kemampuan berdikari.

3  Unggul
Lelaki ini selalu betul, menang dan bertanggungjawap dalam semua setiap perkara. Beliau juga selalu meletakkan kesalahan ke atas orang lain. Lelaki pendera suka meendah-rendahkan dan menggelarkan pelbagai nama kepada orang lain untuk menyenangkan hati sendiri.

4  Manipulasi
Melemparkan pelbagai kata negatif kepada mangsa seolah-olah semua yang terjadi adalah salah mangsa. Cuba membuat mangsa berfikir yang tindakan kasar dilakukannya berpunca dari kesilapan mangsa.

5  Mood berubah-ubah
Mood sering berubah-ubah dari agresif mendorong kepada mengasari, kemudian meminta maaf dan merayu-rayu selepas mengasari mangsa.

6  Cakap tak serupa bikin
Sering memungkiri janji. Lelaki ini menyatakan bahawa dia sayang tapi tergamak mengasari pasangannya.

7 Menghukum
Lelaki pendera akan menghukum pasangannya dengan pelbagai cara kerana emosinya bercelaru.antaranya tidak mempedulikan mangsa apabila perkara tidak mengikut kemahuaannya. Lelaki ini akan mendera mangsa melalui kata-kata dengan kritikan bertalu-talu.

8  Tidak mahu mendapatkan bantuan
Lelaki pendera tidak merasakan ada yang tidak kena pada dirinya. Jadi beliau fikir mengapa perlukan bantuan?. Lelaki ini tidak mengakui kesalahannya dan akan menggantikannya dengan perkara lain.

9  Tidak rasa hormat
Tidak pernah menunjukkan rasa hormat terhadap orang lain termasuk wanita.

10  Mempunyai sejarah
Lelaki pendera pernah mengasari seseorang ataupun mendera diri sendiri. Pelaku biasanya mengulangi perbuatan mereka khususnya terhadap seseorang yang tidak melawan dan boleh dikawal. Lelaki yang pernah didera juga cenderung untuk menjadi pendera.

4 comments:

uMie_cHan said...

mntak dijauhkan dgn lki camni...

azlanmatt said...

uMie_cHan... mintak2 dijauhi jugak.. carilah pasangan yang penyayang n menghargai apa yg kita buat

Anonymous said...

ya Allah jauhkan tieha jugak daripada lelaki jenis mcm nie~

♥ aiNa yaZiD ♥ said...

semoga wanita2 dikurniakan lelaki yang baik dan penyayang..mintak2 di jauhkan dr lelaki macam ni.

acu cuba try klik jap