Saturday, April 2, 2011

AL-FATIHAH



    Setiap solat,baik solat fardu maupun solat sunat dari setiap rakaatnya diwajibkan membaca surah Al-Fatihah. Ini menujukkan keutamaan surah Al-Fatihah itu. Di dalam beberapa hadis juga disebutkan mengenai keutamaan surah itu. Seperti hadis diriwayatkan oleh Imam Baihaqi dari Abdul Malik bin Umar, Rasulullah SAW telah bersabda(yang ertinya); Fatihatul Kitab (Surah Al-Fatihah) itu adalah ubat dari segala penyakit. 

Adapun keutamaan atau khasiat Surah Al-Fatihah lainnya adalah:

1. Apabila dibaca 1 kali ketika hendak tidur,di tambah dengan membaca surah Al-Ikhlas 1 kali,surah Al-Falaq 3 kali dan surah An-Nas 1 kali, insya Allah selama semalaman itu dihindarkan dari sesuatu yang tidak diinginkan kecuali mati.

2. Apabila dibaca 41 kali setiap selesai solat sunat qabliyah subuh dibaca terus menerus,maka Allah akan memberi kelapangan rezki,dijauhkan dari kefakiran dan kehidupannya serba cukup.Jika mempunyai hutang, akan hutangnya akan berbayar.Jika menghidap penyakit yang sukar disembuhkan,maka Allah akan memberi kesembuhan.Jika keadaannya diperantauan,maka di dalam perantauannya itu akan memperoleh kemulian dan disegani oleh masyarakat. Jika mempunyai musuh atau seteru akan menjadi segan dan menyerah,bahkan akan berbalik menjadi teman akrab.

3. Apabila dibaca 7 kali setiap selesai solat fardu,maka Allah selalu melimpahkan kebaikan kepadanya dan dihindarkan dari kesusahan di dalam mencari nafkah sehari hari.Segala yang diusahakan akan memperoleh hasil yang memuaskan.Hidupnya sehari hari selalu memperolehi keberuntungan.

4. Apabila dibaca 20 kali setiap selesai solat fardu,maka Allah akan menjaganya dari bahaya sihir atau khianat manusia dengan ilmu hitam. Disamping itu juga dijauhkan dari gangguan jjin dan syaitan yang terkutuk.

5. Apabila dibaca 40 kali pada segelas air (setiap satu dihembuskan ke dalam air yang ada di gelas tersebut),kemudian air itu diusapkan ke wajah orang yang sakit panas,insyaAllah dia akan sembuh.

6. Bila ditulis di piring kemudian dilunturkan dengan air putih (air biasa) lalu diminumkan kepada orang yang baru kebingungan kerana terlalu banyak beban mental atau tekanan jiwa,insyaAllah akan hilang kebingungannya.Fikirannya kembali tenang ,jiwanya menjadi bersih kembali.

7. Apabila seorang itu dirantai atau diikat tangannya lalu dibacakan 122 kali, setelah itu rantai diludahi 10 kali,insya Allah setelah digerakkan maka rantai atau ikatan itu akan putus dengan sendirinya.

     Demikianlah rahsia yang terkandung di dalam surah Al-Fatihah yang terdiri dari 7 ayat termasuk Basmalahnya.Akan tetapi yang lebih penting lagi bahawa surah Al-Fatihah merupakan induk bagi semua isi Al-Quran,serta menjadi itisari dari kandungan Al-Quran.



2 comments:

trigyy said...

nice bro

azlanmatt said...

trigyy.. Alhamdulillah...jgn lupa amalkan selalu ye...

acu cuba try klik jap