Monday, March 7, 2011

LELAKI YANG DIJANJIKAN SYURGA


   Suatu  malam selepas solat isyak Rasulullah s.a.w lalu memegang tangan seorang lelaki penduduk asal Kota Madinah lalu bersabda."Saya ingin memperkenalkan kepada kamu semua,inilah lelaki calon penghuni syurga". Antara sahabat yang ada sewaktu itu ialah Anas b.Malik dan Abdullah b. Umar.Semua sahabat yang mendengarkan pengakuan Rasulullah ini begitu tertarik sekali terutamanya Abdullah sehinggakan beliau sanggup meminta kebenaran dari lelaki itu untuk bermalam di rumahnya selama 3 malam semata-mata kerana ingin menyelidik apakah amalan yang dikerjakan olehnya sehingga Rasulullah sendiri telah membuat jaminan untuknya.
 
   Pada malam pertama Abdullah berpura-pura tidur lebih awal kerana ia ingin berjaga ditengah malam pertama nanti.Lelaki ini juga turut tidur bersebelahan dengannya dan di waktu tengah malam Abdullah melihat lelaki itu bangun dengan menyebut nama Allah kemudian ia membalikkan badannya dan setelah itu ia terus tidur kembali.Begitu juga  dengan malam kedua dan ketiga. Sebenarnya tiada apa-apa amalan sunat pun yang dikerjakan olehnya tetapi mengapa pula Rasulullah membuat jamian sedemikian.

Tanya Abdullah kepada lelaki itu, "Wahai saudara,beritahulah kepadaku apakah amalan yang telah kamu kerjakan sebenarnya?"


Jawap lelaki itu, "Sememangnya tiada apa2 amalan  istimewa pun yang telah aku kerjakan,seperti yang telah tuan saksikan selama 3 malam di sini hanya itulah amalanku,disamping itu aku tidak pernah sedikit pun menyimpan perasaan dendam,iri hati atau hasad dengki pada sesiapa pun,"


Kata Abdullah"Rupanya hanya itulah amalan mulia engkau selama ini dan mulai saat ini aku berjanji tidak akan berdendam pada sesiapa pun,aku juga mahu menjadi calon penghuni syurga sepertimu," 



No comments:

acu cuba try klik jap