Friday, March 25, 2011

BATU KARANG

   Batu karang adalah penyakit yang kerap berlaku di kalangan orang dewasa berbanding kanak- kanak. Sekiranya keluarga mempunyai sejarah batu karang maka kanak- kanak mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat penyakit yang sama.


    Batu karang berasal daripada zat mineral halus yang menjadi keras dalam jangka masa yang lama.Batu karang terhasil daripada kandungan kalsium, oxalate atau asid uric yang tinggi di dalam air kencing.Buah pinggang pula tidak dapat memastikan kandungan air yang mencukupi untuk mencairkan bahan ini,menyebabkan ia membentuk ketulan kristal yang halus dan seterusnya secara perlahan lahan ia akan membentuk batu karang.  

    Oleh kerana itu,buah pinggang haruslah memastikan bekalan air yang mencukupi untuk membuang  bahan yang berlebihan ini.Ada beberapa faktor yang boleh menyebabkan seseorang itu mempunyai risiko tinggi  untuk mendapat batu karang.Penyakit batu karang ini boleh berulang sekirannya pencegahan tidak diambil kira
   >Kurang minum air dan dehidrasi berpanjangan.
   >Aliran dan jumlah air kencing kurang atau perlahan atas sebab tertentu sama ada saluran kencing tersumbat atau pundi kencing tidak berfungsi dengan baik.
   >Jumlah kandungan bahan kimia seperti kalsium,oxalate danasid uric berlebihan.
   >Penyakit perbuatan lain yang menggangu proses pembentukan air kencing atau fungsi buah pinggang.
   >Makanan yang mempunyai paras garam ,lemak,daging merah dan gula yang tinggi boleh menambah risiko penghasilan batu karang.
  
Tanda menunjukkan seseorang  kanak2 itu mungkin menghidap batu karang ialah
    >Kencing berdarah.
    >Bertambah kekerapan buang air kecil dan tidak lawas kencing.
    >Rasa loya dan muntah.
    >Rasa sakit ketika buang air kecil.
    >Sakit bahagian pundi kencing atau belakang.
    >Mendapat jangkitan air kencing.

    Salah satu cara bagi mencegah terhasilnya batu karang ialah dengan membuat perubahan kepada diet anak dan minum banyak air.Galakkan mereka supaya meminum air yang mencukupi bagi keperluan badan untuk aktiviti harian sekurang kurangnya setengah darpada berat badan dalam millimeter.Minuman seperti jus limau atau lemonade adalah kaya dengan sumber sitrat yang boleh mengurangkan pembentukkan batu karang.Elakkan memakan makanan yang bergaram.Rawat jangkitan air kencing dengan cepat.

   Sekiranya batu karang  tidak dirawat,lama kelamaan ia boleh menggangu fungsi buah pinggang pesakit dan memberi kesan negative.Penggunaan ubat ubatan herba harus dilakukan berhati hati dan mendapat nasihat daripada pakar kerana ada herba yang berbeza mempunyai khasiat yang berbeza,ia mungkin boleh memudaratkan lagi keadaan pesakit.




No comments:

acu cuba try klik jap