Sunday, September 11, 2011

Delima Baik Untuk Jantung Dan Usus


     Buah delima ataupun nama saintifiknya punica granatum merupakan tanaman Asia, spesis dari Pulau Socarta.Meskipun berasal dari Iran, buah delima lebih banyak berkembang di daerah Timur Tengah, Arab Saudi, Afghanistan, India dan Asia Tenggara.

     Ditanam sebagai tanaman hias ataupun tanaman ubat. Tingginya boleh mencapai 5 meter, berbatang bulat dan kecil,daunnya bulat telur dengan permukaan yang berkilat.

     Buah berwarna merah, unggu putih dan juga hijau kekuningan. Bunga berwarna merah akan menghasilkan buah berwarna merah dan bunga putih menghasilkan buah yang berwarna putih atau hijau kekuningan.
Tumbuh baik di daerah yang musim kemaraunya panjang dan bersuhu panas. Hidup subur pada ketinggian 400 hingga 1,500 meter dari permukaan laut.

     Seluruh pokok delima mempunyai manfaat, bermula dari kulit,batang, akar, daun hingga buahnya. Pada kulit akar dan kulit batangnya terdapat alkaloid peliterin yang baik untuk ubat cacing dan keracunan makanan.

     Jus buah delima tinggi dengan khasiat. Terdapat kandungan ion kalium, vitamin C dan polipenol.Setiap ulas bijinya kaya dengan kandungan kalium per 100 gram (259 mg/gr), tenaga 63 kal, 30 mg vitamin C, komponen ini baik untuk jantung.

     Selain itu ia memberi perlindungan terhadap barah kulit. Berdasarkan laporan dimuatkan di American Journal Of Clinical Nutrition, seseorang yang minum 200 cc jus delima setiap hari selama seminggu berturut-turut akan dapat meningkatkan aktiviti antioksida sebanyak 9%.

     Di Iran dan Iraq, jus delima dibuat berkumur terlebih dahulu sebelum diminum. Ia dapat membantu membersihkan mulut dan gigi. Selain itu ia dapat mencegah infleksi sehingga dapat membantu menghilangkan bau mulut.

     Memakan dengan perlahan-lahan buahnya dan mengeluarkan bijinya dapat menjernihkan suara yang serak dan menghindarkan kekeringan kerongkong.

     Kandungan zat tanin dalam buah delima dapat membius cacing gelang, cacing kremi dan cacing pita dalam usus sehingga dapat dikeluarkan melalui air besar. Cara ini sudah biasa dipraktifkan oleh penduduk Mesir dan Vietnam.

2 comments:

Idah said...

tq tq kerana masukkan bloglist Sayur Labu dlm bloglist anda......

azlanmatt said...

idah.... samo2 la weh.. yg mana dh 4llow mmg wajip ade dlm bloglist

acu cuba try klik jap