Friday, June 10, 2011

Kakak Tua Boleh Bercakap?



    Ramai merasa takjub dan kagum mendengar kakaktua  boleh berkata-kata. “assalamualaikum… selamat pagi…dah makan…” adalah antara yang sering diucapkan haiwan itu.

    Namun tiada siapa dapat menjelaskan bagaimana burung itu dapat meniru percakapan manusia. Adakah ia faham dengan apa yang dicakapkan?.

    Ada yang mendakwa kakaktua meniru cakap kita kerana sruktur lidahnya yang besar dan tebal.Sejauh mana benarnya, masih belum dapat diperjelaskan kerana ada juga burung lain, misalnya burung gagak dapat berkata-kata, sedangkan lidahnya jauh lebih kecil.

    Helang pula yang mempunyai lidah lebih besar dan tebal tidak pula boleh berbuat demikian. Menurut biologis, kakaktua tidak faham apa yang dicakapkannya.Kebolehannya meniru hanyalah kerana haiwan itu juga mengeluarkan bunyi yang kasar, seperti suara manusia. Ia sebenarnya hanya meniru bunyi suara kita,bukan percakapan.

    Kerana itulah sebutannya tidak jelas,bahkan butir-butir percakapan tidak menentu,selain mengeluarkan bunyinya yang hampir sama dengan suara manusia.Kesimpulannya,kakaktua atau apa jenis binatang sekalipun tidak boleh bercakap.

3 comments:

pneumedic said...

betul tu..aku xpnh tpk pun pasl ni..

Hanim Mahali said...

lah, yeke camtu... tak pernah tau pun... thanx for this info ^_^

M Fizan said...

betul jugak penjelasan tu..mengarut jer cakap haiwan boleh bercakap..hehe

acu cuba try klik jap