Thursday, July 21, 2011

Aku dan Bunga Tahi Ayam



     Perghhh…bunga yang harum…sewangi-wanginya… lebih wangi dari bau kambing… Sewangi-wangi kambing, lebih harum lagi dia… sehingga kambing sendiri pun mengalah dan mengaku keharumannya..
Sebenarnya aku nak cerita pasal kenangan dulu-dulu dengan bunga yang harum ini.. Masa bebudak dulu aku suka kacau budak perempuan.. bleh dikatakan kitorng ni suka membuli… lebih2 lagi kalau diorng tuh sombong dan tidak mahu main ngan kita..
     Alkisahnya kami ada satu idea yang dianggap cerdik la pada masa tuh.. kami telah mengambil beberapa kuntum bunga tahi ayam lalu dilumatkan sehingga hancur… lalu kami mencari mangsanya…masa tuh diorng tengah main congkak… dengan diam2 kami telah berpakat lalu menyapu bunga yang hancur tadi ke muka diorng… seramai 5 orang menjadi mangsa kami… apa lagi…  terkejut beruk ler diorng..
     Ada yang termuntah-muntah kerana tidak tahan bau harumnya hingga menusuk hidung.. ada yang terbatuk-batuk.. apa lagi kitorng pun tergelak-gelak ler melihat gelagat diorang… Yang tak tahan tuh ada yang menjerit-jerit sambil menyumpah seranah.. macam macam ler yang disebutnya.. biasa ler bila dah marah….
     Dengan sepantas kilat salah sorang dr mereka menggenggam guli lalu dilemparkan ke arah kami… bertaburlah macam peluru tabur.. terperanjat kami dibuatnya.. yang lain pulak ikut sama weh..sambil tuh memekik telolong dengan sumpah seranahnya… perghh.. sakit tidak terkira peluru tabur yang singgah ke badan kami… masa tuh juga kami bukak langkah seribu…kalau tidak.. entah apa jadi…
     Kalaulah satu genggam ada 10 biji guli.. kalau dah 5 orang ngan 2 genggaman… perghhh.. kira lah sendiri… kalau dah kata peluru tabur… tak kira lah singgah kat mana… dari atas ke bawah menjadi sasaran..
Itu baru jer guli… kalau dibuatnya datang sawan gila… entah2 congkak tuh dilemparnya… Tapi kami tak pernah serik2.. ada2 jer idea yang pelik2 kami rancang..itulah kenangan ku masa budak2 dulu bersamamu BUNGA TAHI AYAM… ada banyak lagi yang aku nak cerita.. TUNGGUUUU selepas ini…..


4 comments:

::contengan hati::)) said...

ada kegunaan juga kan bunga tahi ayam ni even memang tak suke wee,,,

Syaz Liyana said...

haha..kesah bunge tai aym :D

azlanmatt said...

::contengan hati::))...mmg tul.. pokok herba nih byk kegunaannya... slh satunya ialah untuk merawat bisul.. daunnya dilumatkan lalu ditempelkan ditempat adanya bisul tadi..tapi.. mak aih baunya mmg menusuk kalbu weh...

azlanmatt said...

Syaz Liyana..nk raso ker apa yg diorng raso... kalau nk muntah free bleh lerrr... hahahah

acu cuba try klik jap